Waarom kies ik voor flaneren? #theorie



Flaneren is volgens Van Dale "genoeglijk rondslenteren". Iets wat je op vakantie doet, als je alle tijd hebt. In deze blog link ik dit flaneren met de werkvloer. En nu vraagt u zich vast af: waarom?

Flaneren en is tactisch handelen

Laat ons even een ommetje maken langs het werk van Michel De Certeau, een Frans filosoof, historicus en socioloog. Hij was geboeid door het leven de grootstad en lanceerde eind jaren tachtig de term "alledaagsheid". Volgens hem speelt het leven in een stad zich namelijk af op twee niveaus:

  • Het strategische niveau van de geplande stad. Dit is de stad die ontstaat aan tekentafels van architectecten en aan de vergadertafels van stadsbesturen. Hier worden de grote kaders bedacht, de lijnen uitgezet, de structuur gevormd.
  • Het tactische niveau van de geleefde stad: dat is wat mensen vervolgens met die structuur doen. Niet iedereen volgt zomaar de gebaande paden, men zet bloembakken buiten, graffiti verschijnt, en kinderen krijten op de stoep.
De flaneur is de vertegenwoordiger van dat tweede niveau. Iemand die in de structuur een eigen route volgt, eigen accenten legt en zo betekenis toevoegt. Wandelend over het voetpad is de flaneur zich vaag bewust van de structuur. Maar hij moet improviseren, opzijspringen, ogen en oren de kost geven en zo - elke dag opnieuw - een eigenzinnige route in de stad vorm geven.

Onderstroom in organisaties

Bij het denken over organisaties spreken we wel eens over een bovenstroom en een onderstroom. Die onderstroom bestaat dan uit al datgene wat niet expliciet aan vergadertafels wordt gezegd. De roddel, de irritaties, de allianties meestal en soms ook briljante ideeën die op de één of andere manier achter de schermen verdwijnen.

Hoe boeiend dit concept ook, het is me iets te psychologisch. Onbewust verdrongen processen en ijsbergen zijn mij te freudiaans. Ik kies dus liever voor de tegenstelling strategie en tactiek, omdat dit meer ruimte geeft voor bewust omgaan met structuur.  Het geeft het leven binnen brede kaders vorm.

Wat is flaneren dan precies?

Flaneren is voor mij een positief concept dat mensen ruimte geeft om niet zomaar mee te gaan met de stroom. Het is in de eerste plaats een houding die ik als begeleider of coach radicaal wil inzetten als ik met een team op pad ben.

Dit zijn mijn zeven geboden:
  • Neem de tijd
  • Verlaat de snelweg en volg je eigen route
  • Kijk en luister aandachtig
  • Waardeer het onverwachte
  • Sta af en toe eens stil
  • Geniet en maak het genoeglijk
  • Verdwaal
Deze blog

Deze blog onderzoekt het concept flaneren. Ik ga op zoek naar voorbeelden, verdieping en naar anderen die dit idee samen met mij verder willen uitwerken. Want, flaneer jij ook niet af en toe?



Reacties

  1. Hoi Jacqueline, veel succes met je nieuwe blog! Heb je mijn uitnodiging voor de boekloggersbijeenkomst ontvangen? Ik heb nog geen reactie van je gehad. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten