Hoe blijf je aandachtig tijdens vergaderingen? 5 vragen die je moet negeren



In het nu blijven lukt prima tijdens een boswandeling, maar blijkt tijdens vergaderingen andere kost. Er zijn natuurlijk verschillen, zoals afwezigheid van vogelzang en frisse lentebriesjes.  Maar dat is niet het hele verhaal.

Ik merk namelijk dat er tijdens vergaderingen in mijn hoofd een radartje begint te draaien. In het beste geval formuleert dat spitse opmerkingen om de komende minuten te lanceren. In het slechtste geval geeft het bittere kritiek op wat ik eerder heb gezegd. En ja, dan kan het gebeuren dat ik de vraag niet heb gehoord.

Ik ken dit radartje al jaren, ik heb ongeveer door wanneer het in actie schiet, maar hoe ik het stil kan zetten bleef lang een vraagteken. Tot ik een theorietje tegenkwam over gefocuste aandacht, dat me echt aan het denken zette.




Waarom is dit interessant?
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik stel mezelf deze vragen best vaak. Vooral dan in de overtuiging dat ze me gaan helpen om mijn taak beter uit te voeren. Want: ik reflecteer toch over mijn handelen? Ebersprächer leert me dat dit allerminst het geval is. Door je tijdens een taak af te vragen of je wel goed bezig bent, hoe het eigenlijk zou moeten gaan en wat de gevolgen van een falen kunnen zijn, raak je steeds verder uit de buurt van je taak. In plaats van beter te presteren, gaat de aandacht sterk achteruit.

Wat kan je doen?
  1. Bedenk van te voren wat precies jouw taak is en waarom je deze wil uitvoeren. Wat wil je bereiken op deze vergadering? Waar wil je op letten? Hoe duidelijker de focus vooraf, hoe makkelijker om daarbij te blijven. 
  2. Stop met jezelf te analyseren tijdens een vergadering, een presentatie of een andere taak Herkennen van de vijf "gevaarlijke vragen" is een eerste stap.Keer zo snel mogelijk terug naar het hier en nu.
  3.  Maak van reflectie een aparte taak, waar je bewust tijd voor vrijmaakt. (en dan moet je je natuurlijk niet wéér laten afleiden!)
Wat kan er nog helpen?

Reacties